Sunday, June 29, 2014

hina sgt ke jadi gemuk?

Salam..

Ok hari ni 1st day pose tuk tahun 2014..sementara tunggu nasi masak tuk sahur jap agi aku tetibe terlintas nk update blog pasal kegemukan. Ok cam ni cerite dye. Tadi ke bile ntah adik aku ckp kawan dye update status kat twitter "aku adibah noor". Perghhh aku yg dgar ni pon sentap. Aku rasa remaja ni serba sedikit trasa ngan daiz fizikal dye.

Aku sbnarnya tak paham knp org gemuk perlu diejek? Dye jadi gemuk sbb mkn mknan korang ke..tak kan.. Allah dah jadikan stiap umat di muka bumi ni berbeza supaya kte ni saling hormat menghormati. Aku slalu kata kat adik aku, walaupon kte ni gemuk tp tak bermakna kte ni truk. Mmg masa zaman sek org slalu kutuk kte tapi itu sbnarnya ujian utk kte. Cuba bygkan kalau Allah bagi kte bntuk badan yg cantik, slim..ada tak kemungkinan kte utk pakai baju yg sexy, ketat? Ada tak kemungkinan utk kte blagak? Ada tak kemungkinan tuk kte ejek org gemuk? Disebabkan Allah jaga kte sbb tu Allah bagi kte saiz fizikal yg besar.

Sama jugak mcm free hair. Knp kna ejek org yg rmbut krinting? Jarang la nk jumpa org rmbut krinting mcm ally cat tu free hair. Konpem mreka akan kasi lurus itu rambut dlu. Sbb tu kte kna bersyukur dgn apa Allah dah jadikn. Dah cantik utk kte smua. Kalaupon korang rasa itu hodoh, dugaan la tu. Tp lagi bagus dpt dugaan hodoh dari blagak mcm ko sorang je cantik kat dunia ni.

Apa yg aku prasan, waktu sek je kte akan diejek gemuk sbb bila dah bsar nnt x de org kesah dah. Padahal ramai je mmber2 aku masa zmn sek cekeding yg amat tp dh bsar ni boolatt ooo cam aku la hahahah kat sek je smua org sbuk nk kawan ngan bdak cantik acah2 hot. Kalau ko hot dikalangan laki tp tiap hari kna hina ngan kaum sejenis sbb gediks nk buat apa kan. Nmpk sgt mcm ....*x boleh tulis*

Jadi pngajaran disini, tak perlu nak hina org. Ntah2 nnt jdoh korang kang dpt mcm org yg korang pernah hina dulu. Bersyukur dgn pemberian Allah.

Kpd remaja itu, jgn sedih. Tingkatkan iman. Gemuk itu cute and sdap peluk ← ini fakta. Lalalala

Bye

No comments :

Post a Comment